Wikia

  • De huidige bezetting; Klaasje, Marthe en Hanne
  • De vorige bezetting; Josje, Kristel en Karen
  • De originele bezetting; Karen, Kathleen en Kristel

K3 is van oorsprong een Belgische meidengroep met een Nederlandstalig pop repertoire en voornamelijk gericht op een jeugdig publiek. De naam van de groep verwijst naar de eerste letters van de voornamen van de oorspronkelijke bezetting; Karen Damen, Kristel Verbeke en Kathleen Aerts.

Kathleen verliet in 2009 de groep en werd opgevolgd door de Nederlandse Josje Huisman die werd gekozen via het programma K2 zoekt K3.

Op 6 november 2015 zijn Karen, Kristel en Josje opgevolgd door Hanne Verbruggen, Marthe De Pillecyn en Klaasje Meijer. Deze opvolging is tot stand gebracht door K3 zoekt K3, een talentenshow op tv uitgezonden door SBS6 en VTM.

K3 werd opgericht door Niels William op 13 november 1998. Het productiebedrijf Studio 100 nam in 2002 de act over. Vanaf het begin in 1998 schrijft Miguel Wiels, samen met Alain Vande Putte en Peter Gillis, de muziek voor de groep.

Geschiedenis

1997-1999: groepering en Eurovisiesongfestival

Met de intentie om een Vlaamse Spice Girls te vormen, bracht Niels William een aantal zangeressen samen. Na audities bestond de groep, toen nog Mascara, uit Karen Damen, Kristel Verbeke, en Kelly Cobbaut. Toen al werd de groep al grappend regelmatig K3 genoemd omdat hun voornamen alle drie met een K beginnen. Omdat Kelly een musicalstudie wou volgen in Nederland, verliet ze de groep en zou ze vervangen worden door Deborah Ostrega. Zij verliet de groep echter direct nadat ze het contract had getekend. Naar eigen zeggen zag Ostrega het toch niet zitten om in het Nederlands te zingen. William wist Uiteindelijk Kathleen Aerts te vinden als vervanging. Omdat er wederom door toeval een derde K bij kwam, werd er besloten om de groepsnaam te veranderen in K3.

Heyah mama (Optreden Eurosong 1999)08:52

Heyah mama (Optreden Eurosong 1999)

De eerste single, Wat ik wil, werd nadien gelanceerd maar had weinig succes. In 1999 nam K3 deel aan de preselecties voor de Belgische inzending naar het Eurovisiesongfestival met het nummer Heyah mama. Het nummer en de groep werden door Marcel Vanthilt (die later als special guest verscheen in het nummer Dat ding dat je doet) afgekraakt. Hij deed tevens de (sarcastische) suggestie het groepje maar bij Studio 100 onder te brengen, wat later inderdaad zou gebeuren.

Heyah mama werd even later op single uitgebracht en werd de eerste grote hit voor de meidengroep. Het nummer bereikte de tweede plaats en bleef 25 weken in de Ultratop 50 staan.

1999–2002: doorbraak en succes

2002–2009: overname door Studio 100

2009-2010: K2 zoekt K3

2010-2014: hernieuwd succes

2015–heden: afscheidstournee en nieuwe bezetting

Bezetting

Huidig

Voormalig

K3-acts in het buitenland

Externe link